Po prezentacji na targach Vivelo

05.07.2023

18 maja, pierwszego dnia Targów Książki i Mediów VIVELO, odbyło się spotkanie oficjalnie inicjujące działalność Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie. O realiach pirackiej dystrybucji książek elektronicznych w Polsce dyskutowali członkowie Zarządu Stowarzyszenia – Beata Gutowska (Publio.pl), Joanna Nowakowska (Media Rodzina), Adam Nowicki (Platforma Dystrybucyjna Wydawnictw) oraz mec. Michał Kubanek (radca prawny Stowarzyszenia). Dyskusję moderowała Izabela Sadowska z portalu Lubimyczytać.pl.

– Prawo dość jednoznacznie definiuje czym jest piractwo. Problem w tym, że niewielu uczestników obrotu dobrami kultury zadaje sobie trud upewnienia się, że postępuje zgodnie z przepisami. Bywa że z pozoru niewinne i powodowane najlepszymi chęciami praktyki naruszają słuszny interes twórców, wydawców i dystrybutorów – tłumaczył mec. Kubanek. – I dlatego zdecydowaliśmy się powołać Stowarzyszenie, za którym stoją największe firmy tworzące ten rynek – dodawał Adam Nowicki.

Od lewej: Izabela Sadowska, Michał Kubanek, Joanna Nowakowska, Beata Gutowska, Adam Nowicki, fot. Sławomir Brudny

– Obraz pirata wyłaniający się z raportu, jaki przeprowadziliśmy wspólnie z Polską Izbą Książki, nie jest jednoznaczny. Największa grupa to uczniowie szkół średnich i studenci. Pozostałe grupy to osoby, które korzystając z legalnych źródeł przyznają, że od czasu do czasu pobierają pliki nielegalnie. Dochodzi do tego jeszcze cała grupa osób, które nie wiedzą, że piracą – przeważnie osoby starsze, które czytnik otrzymały od dzieci lub wnuków, i takie, które po prostu nie wiedzą, czy mogą coś z internetu pobrać – relacjonowała Izabela Sadowska.

– Aktywność stowarzyszenia koncentrować się będzie na szeroko rozumianej edukacji społecznej i wskazywaniu, które praktyki są legalne, a które nie są – tłumaczyła Beata Gutowska. – Edukacja to jedno, ale nie możemy zapominać o piętnowaniu i ściganiu praktyk godzących w nasz interes. O tym, że ma to sens, przekonaliśmy się na własnym przykładzie – uzupełniała Joanna Nowakowska z wydawnictwa Media Rodzina.

Na koniec dyskusji jej uczestnicy zapowiedzieli szeroko zakrojoną kampanię informacyjną, która wystartować ma na początku okresu wakacyjnego, który – jak wiadomo – sprzyja zaopatrywaniu się w lektury na czas urlopu.

UDOSTĘPNIJ

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami, zapisz się do newsletter, będziemy Cię informować o nowych wpisach w naszych aktualnościach.

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z

polityką prywatności

Zapisuję się do bezpłatnego newslettera zgodnie z

regulaminem

(w każdej chwili możesz przerwać subskrypcję newslettera za darmo)